• 20 oktober, 2020
  • 3 minuten lezen

COVID-19: 4 Redenen om Juist op dit Moment Talent te Werven

De grote dilemma’s waar de leiders voor staan

We kunnen niet ontkennen dat het coronavirus invloed heeft gehad op ons privé- en beroepsleven. Nu bedrijven hun internationale handelspraktijken hebben herzien, hebben de werknemers ook hun persoonlijke en professionele prioriteiten geherwaardeerd, samen met hun reisgewoonten. Overal ter wereld zijn werknemers ontslagen zonder dat ze de zekerheid hadden dat ze weer aan het werk zouden gaan. Concurrerende bedrijven stoppen met hun wervingsprocessen. Als bedrijfsbeslisser wordt u zeker geconfronteerd met dezelfde moeilijkheden met betrekking tot uw eigen werknemers en het aantrekken van nieuw talent.

Sinds het begin van de virusuitbraak zijn leiders gedwongen om hun bedrijfsdoelstellingen aan te passen. Het aanpassen aan veranderingen is echter niet hun enige zorg. Ook CEO’s en andere besluitvormers hebben dagelijks te maken met complexe dilemma’s en paradoxen.

Een van de grote dilemma’s die nu naar voren komen is de beslissing om nieuw talent aan te nemen en te investeren in toekomstige werknemers, gezien de onzekere tijden waarin we leven. De meeste leiders en ondernemers raken in paniek en beginnen irrationele beslissingen te nemen, maar de beste blijven kalm en gebruiken deze chaotische situatie als een moment om achterover te leunen en na te denken.

De Harvard Business Review schreef over een paar goede punten over waarom u als bedrijfsbeslisser niet moet stoppen met uw wervingsplannen en ze leggen uit waarom het eigenlijk een goed moment is om nu de bron aan te boren.

Hoe profiteer je tijdens een pandemie
man standing in front of white board and looking at the writings in red

In een eerder interview met Ilco van der Linde:

“Iedereen die een leidende positie heeft, of het nu gaat om de overheid of om particuliere organisaties, komt altijd voor dilemma’s te staan. Maar de dilemma’s zijn nu nog groter: ontsla ik mijn medewerkers? Houd ik ze? Moet ik mijn bedrijfsdoelstellingen en daarmee de functies van mijn medewerkers veranderen? En vele, vele andere uitdagingen.”

Het probleem dat binnen een zakelijk dilemma of paradox ligt, is dat de beslisser altijd moet kiezen voor de ene of de andere oplossing, terwijl het antwoord eigenlijk is omarmen met het beste van beide werelden.
Hier is een voorbeeld van hoe de Harvard Business School de besluitvormingsprocessen van bedrijven in de laatste drie recessies heeft beschreven:

“Ranjay Gulati, Nitin Nohria en Franz Wohlgezogen van de Harvard Business School beschouwden de voordelen van dit soort lange termijn denken in een analyse van 4.700 bedrijven in de laatste drie recessies. Ze ontdekten dat 9% in staat was om uit te komen in veel betere posities dan ze waren aangegaan vanwege hun “progressieve” focus. Ze hebben wel bezuinigd, maar waren uiterst selectief over waar en wanneer ze dat deden en, wat nog belangrijker is, ze zijn doorgegaan met het doen van strategische investeringen. In plaats van te denken in “of/of” termen – je huurt of je bent aan het inkrimpen – omarmden ze, net als HP na de oorlog, de “en”, met het begrip dat ze beide dingen konden doen als ze er slim mee omgingen.

Studies van eerdere economische crises hebben een trend aangetoond van bedrijven die investeerden in het werven van nieuwe arbeidskrachten op een strategische manier, die nog sterker uit de crisis komen dan voorheen.

De 4 redenen waarom u nu zou moeten overwegen om personeel aan te werven
  1. Kandidaten nemen meer tijd om een sollicitatie te overwegen

Omdat het wervingsproces wat is vertraagd, evalueren kandidaten nu grondiger op welke banen ze moeten solliciteren. Dus zelfs als ze een keer naar uw vacature kijken, betekent dat niet dat ze die als optie uitsluiten. Op dit moment is het belangrijk om consequent te zijn in het vergroten van het bereik en de bekendheid van uw bedrijf en natuurlijk een onberispelijke vacaturebeschrijving te hebben.

  1. Verhoog uw online recruitment spel
laptop and phone on a desk with the zoom app opened

COVID-19 heeft de online technische vaardigheden van bedrijven zeker op de proef gesteld. Nu is het een goed moment om te investeren in de kennisbank van uw bedrijf met kwaliteitsvolle recruitment-software en de beste practices over hoe je online recruiten onder de knie kan krijgen. U weet wat ze zeggen, technologie is de toekomst.

  1. Ga terug naar de topspelers die u heeft gemist toen u begon met het werven van personeel.

U had zeker enkele belangrijke spelers in gedachten die u als onderdeel van uw bedrijf wilde hebben, maar die waren niet beschikbaar. Gezien de veranderingen op de arbeidsmarkt en de inkrimpingen, is het mogelijk dat ze hun huidige positie opnieuw evalueren of zelfs hun vorige bedrijf hebben verlaten. Nu is het een goed moment om contact met hen op te nemen!

  1. Versterk de kern van uw bedrijf

“Tevreden medewerkers betekenen tevreden klanten, wat leidt tot winstgevendheid.” (cit. Anne M. Mulcahy – voormalig CEO van Xerox). Investeer tijd en planning in manieren om uw huidige personeel te motiveren. Stel haalbare doelen, maak een aantal wendingen in de dagelijkse werkgewoontes, en het allerbelangrijkste, laat zien dat u het ermee eens bent. U wilt niet dat uw concurrenten u in de steek laten en uw werknemer(s) “stelen” als ze zich het meest kwetsbaar voelen.